Landingspagina maken
Het doel van een landingspagina is de bezoeker aansporen tot het ondernemen van actie. Een goede landingspagina is dus essentieel voor conversie. Zorg ervoor dat de pagina vertrouwen wekt, overtuigend is, toegankelijk is, overzichtelijk is en een sterke call-to-action bevat. Ondanks de vele informatie over een converterende landingspagina gaan toch nog veel websites de mist in. Daarom volgen hieronder een aantal basistips voor een succesvolle landingspagina.
1. Beperk je contactformulier
Meer bezoekers zullen converteren als je een relevant en kort conversieformulier aan je landingspagina toevoegt. Vraag enkel de meest belangrijke informatie en maak inzichtelijk waarom en hoeveel info bezoekers dienen achter te laten. Staat je contactformulier helemaal onderaan de pagina? Zorg er dan voor dat er bovenaan de pagina al ergens een button komt waarmee bezoekers direct naar je contactformulier gaan (zie hiervoor ook punt 7).
2. Creëer rust op je pagina
Zorg ervoor dat je bezoeker niet wordt afgeleid op de landingspagina. Zij kunnen zich dan beter focussen op de belangrijkste call-to-action. Zorg voor rust en verwijder overbodige links en navigatie elementen. Zorg er bovendien voor dat de landingspagina is gericht op één onderwerp. Hierdoor kun je je landingspagina optimaal inrichten op één zoekwoord.
3. Onderstreep je voordelen
Benadruk kort en bondig de voordelen van jouw dienst of product. Doe dit door middel van bullet points, graphics of vinkjes. Leg de nadruk op jouw belangrijkste USP's, zorg dat deze altijd in beeld komen.
4. Zorg voor een duidelijke call-to-action
Zorg voor een duidelijke call-to-action op de landingspagina. Een correcte call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een duidelijke uiteenlopende kleur. Biedt de bezoeker niet te veel call-to-actions, dit werkt enkel bemoeilijkt in het keuzeproces.
5. Wek vertrouwen
Zorg dat je vertrouwen wekt op je landingspagina door middel van logo's, reviews, keumerken, testimonials en de belangrijke contactinformatie. Bezoekers nemen dit bewust of onbewust mee in de besluitvorming.
6. Verminder je keuzestress
Verkoop je meerdere producten op één landingspagina? Verklein dan de keuzestress door je producten te labelen met bijvoorbeeld 'Beste koop' of 'Best gewaardeerd'. Help je bezoeker met kiezen.
7. Boven de vouw
Zorg dat je belangrijkste informatie boven de vouw staat, voorkom dat mensen moeten scrollen om jouw call-to-action te vinden. Maak binnen één oogopslag aan je bezoeker duidelijk wat je doet en wat de voordelen voor hen zijn om met jou in zee te gaan. Test de pagina's op verschillende schermgroottes en vergeet mobiel niet!
8. Wees consistent in je communicatie
Gebruik je de landingspagina's ook om te adverteren? Benoem dan de titel van jouw landingspagina en de call-to-action in de advertentie. Een landingspagina met een afwijkende boodschap is verwarrend en zorgt voor een hoger bouncepercentage.
9. Ken je klant
Spreek je klanten aan met je landingspagina. Zorg dus dat je je klant voldoende kent, geef je bedrijf een gezicht en spreek je (potentiële) klanten persoonlijk aan. Een foto van bijvoorbeeld lachende klanten of je team wekt vertrouwen.
10. Test je landingspagina's
Meet welke landingspagina het beste converteert door middel van A/B-testing. Met veel CMS-systemen is het relatief eenvoudig om A/B-testen in te zetten.
Landingspagina optimaliseren
Is jouw landingspagina al voldoende geoptimaliseerd of valt er nog winst te behalen? Ga aan de slag met de bovenstaande tips voor een betere converterende landingspagina.
Liever dat wij het werk uit handen nemen? Neem dan contact met ons op. Onze webdevelopers en marketeers helpen je graag verder.
Ik wil een goede landingspagina!