Blog / SEA

Je Click Through Rate verhogen doe je zo!

Click Through Rate CTR v2

Wanneer je mensen je website bezoeken, genereer je verkeer door middel van klikken. Uiteraard wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw website bezoeken, maar hoe verhoog je dit? Dit kan door middel van Click Through Rate (CTR) optimalisatie.

CTR-optimalisatie is een vorm van conversieoptimalisatie, waarbij je vanuit een klik uit de zoekmachine naar een website wordt doorverwezen, in dit geval wordt dit ook als een conversie gezien. Omdat er verscheidene SEO-tactieken bestaan, wordt vaak de CTR-optimalisatie vergeten. Dat vinden wij doodzonde! Daarom volgen hieronder enkele tips om de door-klik-ratio te verhogen.

Waarom de CTR verhogen?

Deze wil je verhogen voor:

  • Een hoger organisch zoekverkeer te creëren;
  • Een hogere plaatsing in de SERP’s, wat tevens ook leidt tot meer organische zoekverkeer.

Wanneer je bijvoorbeeld 100 vertoningen van jouw advertentie hebt en er wordt 10 keer op geklikt. Dan heeft je advertentie een CTR van 10%. Ditzelfde geldt voor de organische zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld een ontzettend hoog aantal vertoningen hebt en weinig kliks krijgt op een advertentie, vraag je dan af of je wel de juiste woorden en call-to-actions gebruikt. Gebruik actief taalgebruik en verleidt de bezoeker om te klikken op jou link. 

Verband tussen CTR en de positie in de SERP’s

Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je scoort in de SERP (zoekmachine resultaten) des te meer mensen er klikken op jouw website.

Op het eerste gezicht lijken de CTR en de gemiddelde positie in de SERP niets met elkaar te maken te hebben. Echter is de gemiddelde positie wel degelijk van invloed op het CTR. Wanneer je een positie op de tweede pagina hebt, wordt dit pas als een weergave geteld wanneer de zoeker naar de tweede pagina navigeert. In veel gevallen zou de CTR hoger zijn voor websites op de tweede of hogere pagina van Google. Hier dien je dan naar de kliks te kijken, daar draait het uiteindelijk om. De CTR wordt berekend door de kliks te delen met de aantal weergaven in de SERP’s.

Hoe verhoog je de CTR?

Je kunt zelf invloed uitoefenen en je CTR omhooghalen. Dit kan door middel van de onderstaande elementen. Hieronder volgt een opsomming van deze elementen, en om het allemaal net even wat duidelijker te maken, hebben we daaronder een uitleg gemaakt met voorbeelden en tips.

  • De title tag;
  • Meta description;
  • Gebruik van de juiste zoekwoorden;
  • De URL;
  • Rich Snippets;
  • Sitelinks;
  • Herkenning van het merk;
  • Zo hoog mogelijk ranken;
  • Boven de vouw ranken;

 

De title tag
De title tag mag uit maximaal 70 tekens bestaan. Voor een optimale weergave is het verstandig om de titel rond de 65 tekens te houden.

Het belangrijkste zoekwoord kan het beste vooraan in de title tag staan. Zoekmachines ranken een title tag met het zoekwoord met zoekwoord vooraan in de zin het hoogst. Dit omdat (be)zoekers hier gemiddeld meer op klikken.

Daarnaast moet je title tag goed leesbaar zijn en een emotionele impact hebben op de (be)zoeker, hierdoor is diegene eerder geneigd om door te klikken.

Heb je nog plek over in je titel? Dan is het verstandig om daar nog wat aan branding te doen of vertrouwen op te wekken door gebruik te maken van autoriteit.

De meta-description of meta omschrijving
Het schrijven van de meta descriptions is een stuk zoekmachine marketing wat niet onderschat mag worden. De meta description is vooral belangrijk voor de CTR, niet zo zeer voor de zoekmachine optimalisatie (SEO). De meta description wordt in 155 tekens weergegeven.

Verkrijg meer sitelinks voor een grotere footprint
Er zijn veel verschillende soorten sitelinks (ook wel backlinks genaamd). Deze links kunnen verkregen worden door:

  • Pagejumps (door anchor links op eigen pagina's of op andere websites);
  • Auteursfoto;
  • Auteursnaam;
  • Broodkruimelnavigatie;

Hoe meer er naar je pagina wordt gelinkt des te hoger jouw positie in de zoekmachines. Dit verhoogt tevens je pagina autoriteit. 

Gebruik de juiste zoekwoorden
Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt, laat Google deze vetgedrukt terugkomen in de zoekresultaten. Zorg dat je deze zowel op de pagina als in de meta description zet. Vetgedrukte woorden trekken immers meer aandacht, maar geeft ook aan dat de pagina goed aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker.

Overdrijf echter niet. Je schrijft de tekst voor je bezoekers en niet alleen voor Google. Gebruik ook variaties op het zoekwoord en zoekwoorden die er op lijken (semantische termen). Optimaliseer je pagina met een onderwerp, met relevante content.

Deze zoekwoorden worden tevens ook dikgedrukt wanneer je deze in de URL plaatst. Dit zorgt tevens ook voor een hogere CTR.

Rich Snippets en Semantic Markup
Rich Snippets, ofwel verrijkte zoekresultaten, zijn een goede manier om je CTR te verhogen. Dit is nog relatief nieuw, maar een gemiste kans wanneer je hier geen gebruik van maakt.

Enkele voorbeelden van Rich Snippets zijn:

  • Video;
  • Locatie;
  • Nieuws;
    Rich Snippet Nieuws
  • Rating en reviews;
  • Prijs + voorraad;
  • Product specificatie;
    Rich Snippet product specificatie
  • Recepten;
    afbeelding blog 4
  • Muziek;
  • Banen;
  • Events;

Door middel van de Rich Snippet krijgt je advertentie meer kwaliteit, waardoor vervolgens ook meer bezoekers erop klikken.