Blog / SEA

Wat is Google Ads?

Analysis loep

Naast zoekmachine optimalisatie zijn er ook zoekmachine advertenties, voor Google kan dit gedaan worden in de app Google Ads. Dit maakt het mogelijk om te adverteren in de Google zoekmachine.

Wat is Google Ads?

Het online adverteren via Google Ads maakt het mogelijk om bovenaan vindbaar te zijn in de Google zoekmachine. Echter dient er wel betaalt te worden per klik dit wordt ook wel CPC (cost per click) genoemd. Je wordt dan bij de eerste zoekresultaten getoond boven de niet betaalde pagina’s. De advertenties zijn te herkennen aan de dikgedrukte tekst ‘’Advertentie’’ voor het zoekresultaat.

Wat is Google Ads?

Online adverteren in Google Ads

Adverteren op Google heeft meerdere voordelen:

  • Je bent bovenaan vindbaar in de zoekmachine (afhankelijk van de hoogte van je bod)
  • Gratis branding
  • Relevante bezoekers
  • Mogelijkheid om meerdere pagina's te promoten

Google Ads werkt door middel van een veiling. Hierbij wordt er geboden op een zoekwoord ook wel keyword genoemd. Bied jij het hoogste bod per keyword dan wordt jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten geactiveerd wanneer er naar jouw keyword wordt gezocht.

Je advertentie is zichtbaar en wordt gezien door de zoeker, hierdoor creëer je gratis branding. Wordt er op je advertentie geklikt dan is jouw advertentietekst relevant genoeg geweest. De landingspagina die na het klikken volgt dient conversieverhogend te zijn en de bezoeker relevante informatie te verschaffen.

De kosten per klik zijn afhankelijk van het aantal zoekers, concurrentie en relevantie. Tevens dient een Ads campagne voldoende data op te bouwen om stabiele kosten per klik weer te geven.

Mogelijkheden met Google Ads

Het online adverteren via Google Ads biedt een tal van mogelijkheden, namelijk:

  • Tekstadvertenties
  • Beeldadvertenties
  • Productadvertenties
  • Videoadvertenties

Tekstadvertenties

Dit zijn de advertenties die je ziet in de Google zoekmachine. De gebruiker kan zien dat het zoekresultaat een advertentie is en worden dus bovenaan de pagina getoond.

Beeldadvertenties

Beeldadvertenties zijn advertenties die zichtbaar zijn op websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk. Deze worden getoond als banners op verschillende websites. Dit kunnen statische advertenties zijn, of dynamische met bewegend beeld. Een voorbeeld zijn de advertenties op nieuwssites zoals nu.nl. Hieronder zie je dit bijvoorbeeld met een bol.com advertentie.

Shopping advertenties

De productadvertenties van Google vallen onder de noemer Shopping. Google Shopping maakt het mogelijk om producten aan te prijzen in de Google zoekmachine, maar ook in het aparte tabblad van Shopping in de zoekmachine. De zoeker ziet direct wat je te bieden hebt en levert dus ontzettende relevante klikken op.

Videoadvertenties

We ervaren allemaal wel is dat je eerst een advertentie moet kijken voordat je gewenste video start. Videoadvertenties hangen samen met YouTube. De advertenties zijn zowel zichtbaar op de startpagina, op de pagina met zoekresultaten, naast video's en zelfs in de video's. Kijkers geen advertenties wanneer ze gebruik maken van het betaalde YouTube Premium. Naast YouTube kunnen de advertenties ook op de rest van het internet vertoond worden.

Wil je meer informatie over Google Ads? Neem dan vrijblijvend contact met DIMA op. DIMA beschikt over een aantal door Google gecertificeerde professionals die u graag helpen met het bedenken van een strategie, het opzetten van uw campagnes en het beheer hiervan.

Neem contact op