Een landingspagina is, zoals de naam al zegt, een pagina waar je nadat je op een linkje hebt geklikt of na een campagne op landt. Zo’n landingspagina is belangrijker voor je conversie dan dat je in eerste instantie zou denken. Maar hoe maak je een goede, krachtige landingspagina? Wij geven je een aantal tips!
1. Denk goed na over de content op je landingspagina
Een landingspagina is het eerste dat mensen zien wanneer ze jouw website bezoeken. De content die je op deze landingspagina besluit te zetten is dus ook het eerste dat de bezoekers zien en lezen. Daarom is het belangrijk dat je goed over de content nadenkt. Wat wil jouw doelgroep zien? Wat vinden ze interessant? Daarnaast is het ook belangrijk dat het voor de bezoeker duidelijk is waarom ze naar deze landingspagina zijn gegaan. Laat je toekomstige klant weten wat hij terugkrijgt voor het achterlaten van gegevens op de landingspagina. Op deze manier heeft de klant meer duidelijkheid en weet de bezoeker waar hij of zij aan toe is.
2. Maak gebruik van opsommingstekens
Wanneer het gaat om duidelijkheid creëren voor de bezoeker van jouw landingspagina kunnen bullet points (ook wel opsommingstekens genoemd) een heel handig hulpmiddel zijn. Deze tekens geven namelijk een overzicht van verschillende punten. Daardoor is het gemakkelijk te lezen en te begrijpen. Wees dan ook niet bang om deze in je landingspagina te gebruiken. Het kost de bezoeker van de landingspagina minder tijd omdat hij of zij alle informatie gelijk duidelijk heeft en jij weet zeker dat de informatie overgekomen is.
3. Plaats een opvallende call to action button
Een call to action button is zeer effectief. Plaats deze dus ook op je landingspagina. Zorg dat je call to action button opvalt, dan zullen de bezoeker er niet overheen kijken. Je kan je call to action button laten opvallen door bijvoorbeeld een felle kleur te gebruiken of door een dikgedrukt lettertype te gebruiken.
4. Zorg voor een overeenstemming tussen header en call-to-action
Voor een bezoeker is duidelijkheid een van de belangrijkste factoren als het gaat om een landingspagina. Een bezoeker wil namelijk weten of hij of zij op de juiste plek zit en waar hij of zij aan toe is. Daarom is het belangrijk dat je een overeenkomst creëert tussen de header en call-to-action. Een header staat boven aan de pagina en geeft de bezoeker gelijk een eerste indruk. Gebruik voor je header dus bijpassende afbeeldingen en activerende teksten.
5. Zorg voor een compacte landingspagina
Door het opzetten van een compacte landingspagina houd je alles duidelijk en overzichtelijk voor de bezoeker van jouw landingspagina. Niemand zit er op te wachten om eerst door alle informatie te scrollen voordat hij of zij de juiste informatie heeft gevonden. Wanneer je landingspagina niet te groot is hoeven klanten ook niet lange tijd te zoeken voordat ze de juiste informatie gevonden hebben. Heb je toch meer informatie die je wilt delen? Zet dit dan op een andere pagina waarnaar je in je landingspagina verwijst.
6. Maak gebruik van een formulier
Het is altijd goed om zoveel mogelijk informatie over je bezoekers te hebben. Maak daarom gebruik van een formulier. Dit hoeft geen lang formulier te zijn, je wil de bezoekers van je landingspagina tenslotte niet wegjagen. Een formulier kan je helpen bij het leren kennen van je doelgroep, het genereren van kwalitatief goede leads, bepalen waar iemand zich in de customer journey bevindt en het kan bijdragen aan het kwantificeren van de marketing activiteiten. Zorg ervoor dat je deze informatie uit het formulier kan halen, maar let er wel op dat je je formulier zo kort en simpel mogelijk houdt.
7. Voorkom afleidende elementen
Een landingspagina maak je met een doel. Niets is zo vervelend als wanneer je landingspagina niet effectief genoeg is door afleidende elementen. Onder afleidende elementen vallen onder andere linkjes of een menunavigatie. Deze afleidende elementen zorgen ervoor dat de bezoeker meer mogelijkheden krijgt en dus niet alleen de gewenste actie uit zal voeren. Hou de linkjes en andere afleidende elementen op je landingspagina dus beperkt.
8. Test je landingspagina voor bijsturing
Het is de bedoeling dat bezoekers binnen enkele seconden begrijpen wat het doel van de landingspagina is. Zoals hierboven al beschreven is kan dit door je landingspagina compact te houden, door gebruik te maken van een call-to-action button en door een duidelijke header te maken. Maar hoe weet je nou of je dit alles ook echt werkt? De oplossing hiervoor kan A/B-testen zijn. Zorg er bij deze test wel voor dat je per keer maar één of twee onderdelen wijzigt, zodat je weet waarom bepaalde dingen werken en andere dingen niet.
9. Toon een bedankpagina
Een bedankpagina is een zeer belangrijk en effectief onderdeel. Wanneer de klant een dienst of product heeft gekocht of wanneer de klant een formulier in heeft gevuld is het goed om een bedankpagina te tonen. Ten eerste laat je met een bedankpagina waardering zien. Daarnaast vertel je de klant met een bedankpagina dat de aankoop succesvol is afgerond of dat het formulier is opgestuurd. Je geeft de klant dus meer duidelijkheid.
10. Personaliseer je content
Tenslotte is het ook mogelijk om bij een persoonlijke landingspagina content aan te bieden. Een persoonlijke landingspagina wordt enkel getoond wanneer de bezoeker bepaald gedrag vertoond. Zo is de kans groter dat de bezoeker in gaat op de content. Deze persoonlijke landingspagina wordt dus niet aan iedereen getoond. Door persoonlijke landingspagina’s te maken trek je meer bezoekers die op zoek zijn naar een specifiek product of specifieke informatie die jij ze kan geven.
Wil je ook een krachtige landingspagina? Neem contact met ons op!
Ik wil ook een krachtige landingspagina!