Sinds oktober is Google Analytics een andere weg ingeslagen met het verzamelen van gegevens van websites. Het Universal property waarmee jaren lang inzicht in websites werd verkregen, gaat vervangen worden door het nieuwe Google Analytics 4, oftewel GA4. Voorheen was deze property alleen interessant voor ondernemers die naast een website ook een app hadden. Vanaf nu wordt het GA4-property de standaard wijze van meten.
Grootste verandering in Google Analytics
Naast dat het dashboard er anders uit ziet, is de manier van meten ook veranderd. Het event-driven datamodel is de nieuwe manier van meten, waarbij voorheen de nadruk op sessies lag, ligt dat nu op de gebeurtenissen. In het kort betekent dit dat alle interacties die de bezoeker doet op de website of app als ‘event’ gemeten worden. Dit zegt namelijk veel meer over wat de bezoekers allemaal op de website doet.
Het einde van het bouncepercentage
Omdat het aantal websites met slechts één (landings)pagina is toegenomen, is een van de bekendste metingen komen te vervallen. De bounce rate, of bouncepercentage, is vervangen door ‘engaged sessions’. Om een sessie te meten, moet de websitebezoeker aan minstens één van de voorwaarden voldoen:
· De bezoeker heeft de website of app minstens 10 seconden op de voorgrond open gehad.
· Er is een conversie geactiveerd. Deze stel je net zoals de ‘doelen’ in de oude analytics zelf in.
· Ze hebben 2 of meer pageview/screenview-events uitgevoerd.
Die gegevens worden vervolgens weergegeven in:
· Engagement rate (engaged sessions)
· Engagement sessions per user
· Engagement time
En dus niet meer in bounce rate! Hierdoor maakt het dus niet uit of je slechts één pagina hebt met alle informatie erop, of dat een bezoeker door moet klikken op een pagina.
Parameters
De nieuwe term ‘Events’ is een belangrijk onderdeel van GA4. Hierbij worden alle soorten interacties die tegelijkertijd of apart van elkaar van het laden van een pagina gemeten kunnen worden.
Doordat alles in event wordt waargenomen zijn de gegevens naderhand goed af te lezen met parameters. We horen je denken parameters, het wordt allemaal wel heel technisch?!
Dat valt wel mee. Parameters maken het binnen Google Analytics 4 mogelijk om data van een ‘event’ te registreren. Een voorbeeld van een parameter is een scroll door de pagina. Dit wordt gemeten als event. Op deze wijze kun je kijken welke actie een gebruiker heeft ondernomen. Deze informatie is achteraf weer te zien in het rapport, die nu gratis met Analysehub zichtbaar is. Daardoor kun je alle waardevolle informatie goed onder de loep kunt nemen.
Wat maakt GA4 beter dan Universal property?
Heb je naast een website ook nog een app? In het nieuwe Google Analytics 4 kun je een cross-platform campagne meten. Beide databronnen kun je aan elkaar koppelen, op deze wijze kun je meten of jouw campagne daadwerkelijk bruikbaar is.
Een ding is zeker, GA4 heeft meer mogelijkheden en je kunt gegevens nauwkeuriger aflezen. Daarbij kun je eenvoudiger doelgroepen beheren op basis van interactie van de gebruiker op de website. Door het nieuwe event-driven model krijg je veel beter inzicht in de bezoeker en de acties die hij/zij uitvoert op de website. Tevens kun je aangeven welke momenten wel of niet als omzet gezien mogen worden. Ook is privacy een aandachtspunt binnen de nieuwe versie van Google Analytics, want in de nieuwe GA4 worden alle IP-adressen automatisch anoniem gezet.
Laat Dima. je Google Analytics beheren
Voorlopig blijft het Universal property gewoon nog beschikbaar. Google raadt echter aan om vast een GA4-property aan te maken, zodat deze kan beginnen met het verzamelen van gegevens. Het nieuwe property kan de in het verleden verzamelde gegevens uit het Universal-property namelijk niet overnemen.
Bij Dima. houden we de ontwikkelen op het gebied van Google Analytics goed in de gaten. De laatste tijd zijn onze marketeers druk bezig geweest met onszelf bekend te maken met het nieuwe GA4-property zodat we dit ook in kunnen gaan zetten. Wij stellen dit graag voor u in. Informeer naar de mogelijkheden.