Blog / SEO

Marketing trends 2022

Analytics tablet loep

We zitten inmiddels alweer in de tweede maand van 2022. Tijd om vooruit te kijken wat we dit jaar kunnen verwachten op het gebied van marketing trends. In deze blog kijken we vooruit naar de marketing trends die we in 2022 verwachten, zowel op het gebied van content, SEO en SEA.  

 

Gebruikerservaring blijft ook erg belangrijk in 2022

Afgelopen jaar zijn er een aantal grote updates geweest binnen Google.  De grootste Google update in 2021 stond in het teken van gebruikerservaring. Hiermee is de gebruiksvriendelijkheid van de website een belangrijke factor geworden bij het beoordelen van de SEO en de positie in Google.

Daarnaast beoordeelt Google nu voor het eerst de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten zwaarder dan de desktop website. Het is dus belangrijk dat de website in een goede technische staat verkeerd.

Aangezien de gebruikerservaring vorig jaar zo’n grote rol speelde in het nieuwe algoritme van Google, is de verwachting dat dit ook in 2022 weer zwaar mee gaat tellen. Hierbij spelen drie web core vitals een belangrijke rol: de snelheid van de website (LCP), de interactiviteit (FID) en de visuele stabiliteit (CLS).

Web Core Vitals LCP FID CLS

Bron: https://web.dev/vitals/

Benieuwd hoe jouw website presteert op deze technische SEO punten? Via Google Search Console kun je de scores zien. En op PageSpeed Insights kun je zien hoe je deze Web Core Vitals kunt verbeteren op je website. Hoe beter je website scoort op deze Web Core Vitals, hoe beter je website rankt in Google.

 

Live shopping events

In 2021 zagen we een opkomst in live shopping events op social media. Dit zijn livestreams op social media waarbij kijkers direct een product kunnen kopen. Een beetje zoals de shopping kanalen op de tv dus, maar dan in een nieuw jasje. De verwachting is dat in 2022 veel meer bedrijven deze verkoopstrategie gaan inzetten, in samenwerking met influencers.

Meer weten over Live shopping events op social media? Je leest alle ins en outs in onze blog hierover.

 

Automatisering en AI

Dat technologie steeds slimmer wordt is wel bekend. Grote tech bedrijven zetten steeds meer in op automatisering van advertenties en zoekopdrachten. Deze automatiseringen leiden ook tot steeds meer mogelijkheden voor marketeers om de optimalisatie van bijvoorbeeld Google Ads campagnes aan algoritmes over te laten. Zo zien we in Google Ads al steeds meer functies om het optimaliseren van campagnes over te laten aan automatiseringen. Uiteraard blijft het wel altijd verstandig niet blind te vertrouwen op deze automatiseringen, maar om ook zelf nog regelmatig de campagne te controleren.

 

Performance max campagnes

In mei dit jaar lanceert Google Ads de Permance Max campagnes. Deze nieuwe campagnevorm belooft nog meer automatisering dan dat we tot nu toe gewend zijn van Google. Volgens Google zorgt deze nieuwe campagnevorm ervoor dat het maximale resultaat uit de campagne wordt gehaald. Bij deze campagnes wordt een nog verdergaande vorm van machine learning gebruikt.

Je uploadt eenmalig afbeeldingen, teksten, video’s en product feeds en Google maakt hier automatisch verschillende advertentietypes voor en optimaliseert deze. De best passende advertenties worden automatisch aan je doelgroep getoond.

Hoe deze campagnes precies werken vertellen we je binnenkort meer over in een nieuwe blog.

Mobiel surfen is voor het eerst belangrijker dan desktop

Google beoordeelt de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten dus zwaarder dan op desktops. Dit komt omdat in 2021 voor het eerst meer zoekopdrachten werden gedaan op mobiele apparaten dan op computers. De verwachting voor de toekomst is dat dit verschil tussen mobiel zoekverkeer en dat op desktops alleen maar zal toenemen.

Bij het ontwerpen van een nieuwe website is het dus zeer belangrijk dat deze ook compatibel is met smartphones en tablets, anders verlies je meteen een groot deel van je (potentiële) bezoekers.

 

Toename in Featured Snippets

Google wil dat gebruikers meer tijd op Google doorbrengen, en minder op websites. Door het toevoegen van featured snippets hoopt Google antwoord te geven op de zoekopdracht van mensen, zonder dat ze door hoeven te klikken naar een website.

Bij Featured Snippets verschijnt het antwoord meteen bovenaan de zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld een ‘hoe werkt…’ vraag stelt, krijg je meteen een antwoord op je vraag zonder dat je door hoeft te klikken naar een website. Ook zie je daaronder vaak ‘mensen vragen ook’. Wanneer je op één van deze vragen klikt krijg je ook direct een antwoord. Dit blijkt ook uit het volgende voorbeeld:

Voorbeeld Featured snippet hoe werkt google

Heel fijn natuurlijk dat je meteen antwoord op je vraag krijgt, maar voor je website is niet fijn. Wanneer mensen het antwoord op hun vraag al gevonden hebben is de kans een stuk kleiner dat ze ook nog op jouw link gaan klikken.

 

Google hecht meer waarde aan E-A-T

De content die op een website staat wordt alsmaar belangrijker, niet alleen voor de page authority, maar ook voor de positie in Google. Dit jaar gaat Google zich voor de ranking voornamelijk richten op E-A-T (Expertise – Authority – Trust). Het wordt dus nog belangrijker om specifieke pagina’s te maken over onderwerpen, om hiermee je authoriteit aan te tonen. Google let daarbij wel goed op dat je ook correcte informatie verspreid en niet alleen een lange tekst hebt met veel keywords. Het lijkt erop dat hoe langer een tekst is, hoe beter Google dit beoordeelt. Bovendien zorgt dit ervoor dat bezoekers langer op je website blijven omdat ze meer te lezen hebben.

Daarnaast kijkt Google ook naar de variatie in content. Video wordt steeds belangrijker, niet alleen zien we dat in updates van diverse social media, maar ook binnen websites. Het is dus interessant om je informatie op verschillende manieren aan je bezoekers aan te bieden. Dit hoeft overigens niet altijd video te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld ook een infographic maken die je tekst ondersteunt. Deze kun je vervolgens ook weer makkelijk delen op social media.

Wil je zelf ook beter gevonden in Google? Of wil je adverteren in zoekmachines? Neem contact met op! Wij helpen je graag verder.

 

Neem contact op