Contentmarketing voor LinkedIn

marketing 6078538 1280

Wanneer je (zakelijke) professionals met je content marketing wilt bereiken op sociale media dan is LinkedIn het belangrijkste platform. LinkedIn is een waardevolle bron voor content. Maar hoe schrijf je nou precies voor LinkedIn? En hoe zorg je voor engagement en traffic? Kortom: hoe zet je je contentmarketingstrategie in op LinkedIn?

LinkedIn is een sociaal platform voor (zakelijke) professionals. Omdat het gericht is op professionals is de sfeer, communicatie en het doel verschillend met andere sociale netwerken. En tóch zie je nog erg vaak dat dezelfde posts als op Facebook en Twitter terugkomen op LinkedIn. Eerlijk toegegeven, ook wij maakten ons hier schuldig aan.

Posten op LinkedIn

Bij het posten van berichten op LinkedIn zijn er een paar vragen die jezelf kunt stellen:

  • Wat hebben mijn volgers hier in professioneel opzicht aan?
  • Is dit professioneel gezien echt relevant voor hen?
  • Kunnen zij in de professionele sfeer hier iets mee, wat ze zonder dit niet zouden kunnen?

Tips van LinkedIn

Let er dus op dat je posts inhoudelijk ook daadwerkelijk iets te vertellen hebben. LinkedIn geeft daarnaast de volgende tips voor succesvolle contentmarketing op LinkedIn:

  1. Denk aan mobiele apparaten
    Een groot deel van de bezoekers op LinkedIn, bekijken deze vanaf een mobiel apparaat (zowel via de app als via een mobiele browser). Houdt er daarom rekening mee dat een groot gedeelte van je doelgroep je bericht op een klein scherm ziet en dat je dus beperkte ruimte hebt om je boodschap over te brengen. Houd je bericht daarom kort en krachtig, en maak deze vooral in de eerste zin al direct relevant. De eerste paar woorden moeten je publiek triggeren en boeien om de rest ook te gaan lezen.

    Smartphones kappen na 150 tekens het bericht af, om verder te lezen moet er worden geklikt op ‘lees verder’. Gemiddeld klikt 60 procent van je publiek daarop. De overige 40 procent ben je kwijt. Hou het dus kort en krachtig en zorg ervoor dat je belangrijkste boodschap vooraan staat.

  2. Zorg voor content met waarde
    Niemand zit erop te wachten om het zelfde bericht meerdere keren te zien, al is het van verschillende personen of bedrijven. Zorg er dus voor dat je posts uniek zijn en zich onderscheiden van andere berichten. Zorg ervoor dat je iets van waarde post, wees exclusief! Dit is bij voorkeur iets wat je nog niet eerder hebt gepubliceerd, iets wat nog niet door anderen is gepubliceerd, iets dat niet ook op andere plekken kunt krijgen en iets dat jouw doelgroep interessant vindt.

    Richt je daarbij gerust op een deel van je doelgroep. In veel gevallen maakt het de post een stuk relevanter. Heeft je bedrijf meerdere diensten? Of heb je meerdere productgroepen in je webshop? Richt je dan om de beurt op verschillende specificaties. Het richten op telkens een klein publiek levert meer engagement en traffic op.

  3. Maak gebruik van een call-to-action
    Het plaatsen van een call-to-action verhoogt bijna in alle gevallen de engagement op je post, maar ook het aantal clicks en de traffic naar je website. Wees ook hier specifiek, ‘download nu’, ‘klik hier’ of ‘lees dit artikel’ zijn niet de enige opties die je hebt. Wees creatief en concreet!

  4. Gebruik visuals
    Uit onderzoek is gebleken dat visuals op LinkedIn helpen. Let daarbij wel op:
    -De kleur. LinkedIn is heel wit, grijs, en blauw. Zorg dat jouw visual eruit springt qua kleur.
    - Niet te zakelijk te zijn. We zien tegenwoordig steeds meer berichten op LinkedIn met een informele toon, en zelfs persoonlijke berichten die we hiervoor alleen op Facebook zagen. Het hoeft dus allemaal niet meer zo zakelijk te zijn. Probeer dit dus ook in je visuals te vermijden.

  5. Schrijf een editorial, geen advertorial
    Schrijf geen standaard verkooppraatje. Mensen klikken liever op iets wat hen oplossingen biedt, in plaats van een bericht waarbij ze iets kunnen bestellen. Schrijf je post zo inhoudelijk mogelijk. Houd je verre van een commerciële insteek, schreeuw niet, maar richt je op de inhoudelijke relevante aspecten van de content die je wilt delen. Op deze manier trek je je doelgroep naar je toe.

  6. Bouw een relatie
    Een goede call-to-action kan ook zijn om meer reacties op je bericht te ontvangen. Is dit je doel? Ga dan altijd de conversatie met je publiek aan. Reageer op comments en ga de conversatie aan. Help de mensen en organisaties waar mogelijk en volg hen.

Kom je er niet helemaal uit met je social media strategie en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij kijken graag met je mee! bel of mail ons en we nodigen je graag uit voor een kopje koffie bij ons op kantoor.

Kopje koffie drinken?