Een concreet doel voor jouw sociale media campagne
Doelstellingen helpen iedereen bij het schrijven van krachtige berichten voorop sociale media. Denk hierbij aan berichten voor op Facebook, Instagram en LinkedIn. Hieronder volgen een enkele tips die jou en jouw onderneming kunnen helpen bij het stellen van concrete doelen voor een unieke sociale media campagne.
1. Breidt je fanbase uit
De nummer-1 regel, breidt je fanbase uit. Bezoekers willen met jouw bedrijf in contact komen voor speciale acties, promoties en aanbiedingen. Jij vraagt de consument om bijvoorbeeld je pagina te promoten, te liken of een recensie te schrijven, zij verwachten dan een leuke tegenprestatie.
Een andere manier om jouw fanbase te vergroten is het bedenken van een speciale acties. Bijvoorbeeld een promotie of winactie. Hierdoor laat je weten dat je aanwezig bent op Facebook. Durf leveranciers te vragen voor het beschikbaar stellen van prijzen, zij zijn uiteindelijk ook gebaat bij extra reclame die de actie genereert. Het inspelen op gevoel kan de fanbase ook vergroten.
2. Vergroot de interactie met je bezoekers
Stel een vraag, plaats een bericht over een actuele gebeurtenis of plaats een poll waarop mensen kunnen stemmen. Dit daagt je fans uit om te reageren op jouw berichten en hun mening te geven. Fans identificeren ze graag met wat ze zien. Zorg daarnaast ook dat je een ‘feel good’-gevoel creëert.
Waarschuwingen en berichten waar mensen op moeten letten, kunnen leiden tot het delen van berichten. Op deze manier verschijnen jouw berichten ook op de pagina’s van mensen die niet binnen de fanbase behoren.
3. Meer traffic naar je website via sociale media
Sociale media werkt uitstekend om meer bezoekers binnen te halen op jou website. Schrijf de berichten vanuit het oogpunt van de gebruiker. Verwerk een simpele en tevens sterke call to action in de tekst, waardoor de bezoekers naar jouw website moet gaan. Je mag het geheim niet verklappen, want bezoeker moet het antwoord vinden op de bestemmingspagina. Verwerk ook Hashtags in de tekst, hierdoor bereik je een grotere doelgroep.
4. Klantenservice via social media
Social media nemen tegenwoordig grotendeels de taken van de klantenservice over. Dit gaat doorgaans sneller dan de klantenservice via telefoon of e-mail. Twitter is hiervoor uitermate geschikt maar ook Facebook of Instagram zijn erg populair. Mensen raken geërgerd wanneer zij lang moeten wachten, social media biedt een snelle service.
Meer weten over social media? Lees het in onze andere social media blogs.
Meer lezen