Wat is social commerce?
Wat is social commerce?
Shoppen via social media is bekender dan ooit. Wanneer je door Instagram scrolt kun je er niet onderuit. Reclames en video’s over de nieuwste outfits, accessoires of producten, met als doel dat je deze via dit social media platform koopt. Social commerce noemen we deze manier van verkopen. Maar wat houd social commerce precies in? En hoe werkt verkopen via social media?
Kopen en verkopen via social media
Sinds de lockdown in 2022 is shoppen via social media bekender dan ooit. Veel mensen, vooral jongeren, hebben hun eigen webshop opgestart of kopen producten uit de webshops van een ander. Deze webshops maken reclame en verkopen hun spullen via social media. Dit kopen en verkopen via social media noemen we social commerce. Deze webshops houden zich vooral bezig met Instagram en Tiktok. Via deze platformen bereiken de webshops een grote groep mogelijke klanten.
Goed geregelde social commerce
Bij social commerce komt veel meer kijken dan alleen het verkopen van spullen via een social media platform. Onder social commerce valt ook reageren op berichten, reclame maken, promoten van nieuwe producten en samen werken met influencers. Er komt dus behoorlijk veel bij kijken wanneer je een goed geregelde social media webshop bij wil houden.
Social commerce en influencers
Bij het verkopen via social media is het niet alleen belangrijk welke producten er verkocht worden, maar ook wie de producten verkoopt. Veel social media webshops zijn gericht op jongeren. Vooral webshops die hun kleding en producten verkopen via Tiktok hebben te maken met een jonge doelgroep. Het grootste deel van de gebruikers op dit platform zijn namelijk tussen de 13 en 25 jaar.
Uit een onderzoek van Shopify blijkt dat de jongere generatie tussen de 18 en de 34 ook eerder geneigd zijn om producten via social media te kopen dan consumenten boven de 35. Webshops spelen in op deze jongere doelgroep door bij hun reclame samen te werken met bekende influencers. Influencers hebben vaak veel volgers die naar hun opkijken. Wanneer deze influencers vertellen dat een product geweldig is zullen jongeren het sneller kopen dan wanneer een kleine webshop dit beweerd.
Live social shopping
Live social shopping wordt steeds groter. Niet alleen in Nederland, maar over heel de wereld maken ondernemers op deze manier reclame. Deze manier van reclame maken is vergelijkbaar met de shoppingkanalen op televisie. Bij live social shopping wordt de reclame alleen niet via een tv programma gemaakt, maar via social media. Het idee is dat influencers live gaan op hun social media kanalen om spullen te laten zien en te verkopen. Op die manier bereiken de ondernemers en verkopers een jonger publiek.
Wil je meer weten over live social shopping? Bekijk dat ook eens ons blog: Live social shopping.
Zelf verkopen via social media
Heb je zelf een webshop? Of ben je van plan een webshop op te gaan starten? Lees dan een ons blog: Verkopen via social media. Hierin lees je handige tips die jou verder helpen bij het verkopen via social media.