Belangrijke content voor webshops

Content Marketing Pc

Heb je een webshop? Of wil je een webshop op gaan zetten? Dan is content marketing een belangrijke factor om je in te verdiepen. Content marketing zorgt namelijk voor meer merkbekendheid, meer leads en helpt je bij het opbouwen van conversies. Maar hoe pas je deze manier van marketing toe?

 

Wat is content marketing?

Content marketing heeft als doel om de bezoekers van jouw webshop aan te sporen om een aankoop te doen (en te voltooien). Het is een vorm van marketing waarbij verschillende soorten content gebruikt worden om dit doel te halen. Onder deze vormen van content vallen onder andere afbeeldingen, video’s en downloads.

Content marketing werkt vooral goed wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wie je doelgroep is. Hier kun je namelijk op inspelen. Weet je doelgroep bijvoorbeeld al veel van het onderwerp of de producten af? Dan kun je gerust (vak)jargon gebruiken. Houd in alle andere gevallen je taalgebruik zo eenvoudig mogelijk zodat het begrijpelijk is voor iedereen. Probeer dus eerst te onderzoeken wie jouw producten willen hebben en op wie je de content op je website dus moet richten.

 

Content marketing voor webshops

Wanneer je content marketing op je website toepast, kan dit helpen bij het verhogen van conversies en zal het daarnaast zorgen voor een grotere merkbekendheid. Maar hoe pas je deze content marketing toe op jouw website?

Ten eerste is het belangrijk om jou content op meer gericht is dan alleen traffic genereren. Natuurlijk is dit ook belangrijk, maar bij content marketing is het vergroten van de conversiekans het grootste doel. Dit doe je door jouw klanten te helpen, te ondersteunen en door ze uitleg te geven over de producten die je in je webshop verkoopt.

Er zijn verschillende soorten content. Het is slim om verschillende typen content te combineren en af te wisselen. Dit zorgt er namelijk voor dat je een grotere doelgroep bereikt. De ene leest namelijk liever een tekst, terwijl de ander je boodschap beter begrijpt wanneer je het in een filmpje laat zien.

 

Een effectieve contentstrategie opzetten

Voordat je veel tijd in je content gaat steken in de hoop dat dit tot een grotere conversiekans zal leiden, is het belangrijk om een contentstrategie op te zetten. Een effectieve contentstrategie zorgt voor meer overzicht, meer controle en uiteindelijk tot meer bezoekers die hun aankoop voltooien.

Wanneer je aan de slag gaat met je contentstrategie is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden:

· Het klantprofiel. Probeer hierbij antwoord te geven op de volgende vragen:

o Wie is je klant? Denk hierbij aan geslacht, leeftijd, herkomst, opleidingsniveau en soort baan.

o Welke interesses heeft je klant?

o Waarom heeft hij/zij jouw product nodig?

· De customer journey. Breng in kaart welke stappen je klant doorloopt van het zoeken naar het product tot aan de bevestigingsmail en de bezorging van het product. Op welke momenten heeft jouw klant contact met je bedrijf?

· De stijl van je website en toon waarop je je klant aanspreekt. Zorg voor continuïteit en een duidelijke stijl die overal terug komt.

· Zoekmachineoptimalisatie. Op welke zoekwoorden zoekt je doelgroep? Verwerk deze in je content.

-Het is zeer belangrijk om dit over je eigen webshop te weten. Om achter deze informatie te komen zou je je bezoekers vragen kunnen stellen. Hoe zijn ze bijvoorbeeld bij je webshop terecht gekomen? Op deze manier krijg je feedback en kom je achter de behoeften van jou bezoeker.

Op het moment dat je antwoord hebt gekregen op je vragen en je contentstrategie helder is, kun je aan de slag met het bedenken van verschillende soorten content die ervoor zullen zorgen dat jouw bezoekers de juiste producten vinden en hun aankoop voltooien.

 

Maak de teksten in je webshop SEO-proof

Informatieve teksten en heldere productinformatie zijn essentieel voor een webshop. Klanten willen immers weten wat ze kopen. Zorg er daarom altijd voor dat je productinformatie voorzien zijn van duidelijke productinformatie. Wanneer deze informatie ontbreekt is de kans groot dat klanten verder gaan zoeken en hun aankoop uiteindelijk doen op een website waar wel voldoende productinformatie aanwezig is.

De eerste stap in het verbeteren van de content van je webshop is dus het optimaliseren van je teksten. Denk hierbij aan teksten op categoriepagina’s, op productpagina’s en aan duidelijke producttitels. Belangrijk hierbij is om zoekwoorden die je klanten gebruiken om naar deze producten te zoeken hierin te verwerken.

 

Schrijf blogs

Een goede manier om meer content over je onderwerp te schrijven is door middel van blogs. Hierbij kun je bijvoorbeeld dieper ingaan op een specifiek product, een nieuwe versie of functie of de verschillen tussen twee of meer type producten. Door het schrijven van blogs over specifieke onderwerpen toon je aan dat je kennis hebt van het onderwerp en de producten die je verkoopt. Heb je meerdere blogs over het onderwerp/product geschreven? Verwijs hiernaar in je tekst. Dit zorgt er ook voor dat je klanten meer tijd op je website doorbrengen, wat de autoriteit van je website ook weer ten goede komt. Een mooie kans dus om de SEO van je webshop te boosten.

 

Voeg afbeeldingen toe

Zoals al eerder benoemd, is een goede mix tussen tekst en afbeeldingen/video ook belangrijk voor je SEO. Tekstuele content vormt altijd de basis van je pagina, maar een afbeelding of een video kunnen je content versterken en verduidelijken. Daarnaast zijn er altijd mensen die de voorkeur geven aan

visuele content over tekstuele content. Door afbeeldingen en/of video’s toe te voegen spreek je dus ook meteen een bredere doelgroep aan. Daarnaast willen klanten ook altijd graag afbeeldingen zien van de producten die ze kopen. Zorg er dus altijd voor dat je producten voorzien zijn van minimaal één foto (meer is altijd beter in dit geval).

Voor de SEO is het daarnaast ook belangrijk om deze afbeeldingen te voorzien van een alt-tag. Dit is een stukje informatie je je afbeelding meegeeft en die Google ‘leest’. Deze tekst wordt ook weergegeven wanneer het niet lukt om een afbeelding weer te geven. Daarnaast bereik je hier ook mensen met een visuele beperking mee. Zij maken vaak gebruik van software die een webpagina voorleest. Deze software leest dus ook de alt tekst van een afbeelding en vertelt mensen met een visuele beperking wat er op de afbeelding te zien is.

 

Vul de meta-data van je pagina’s in

Meta-data wordt nog wel eens vergeten, maar het is een eenvoudige manier om je SEO te boosten. De meta-data is de informatie die je ziet in de zoekresultaten van een zoekmachine. Je ziet hierbij de Meta-titel, de URL en de meta-omschrijving van een pagina. Het is belangrijk dat je belangrijkste zoekwoord ook hierin weer voorkomt. Google en andere zoekmachines weten dan goed waar je pagina over gaat.

 

Schrijf je teksten voor mensen, niet voor zoekmachines

Ten slotte is het altijd belangrijk om te onthouden dat je je teksten schrijft voor je klanten, en niet voor zoekmachines. Zorg er dus voor dat je teksten leesbaar zijn en dat je ze niet vol stopt met zoekwoorden. Dit leest niet prettig en daar straffen zoekmachines websites ook op af. Houd je doelgroep dus in je achterhoofd wanneer je een tekst schrijft of andere content maakt. Zij zijn het immers die je producten kopen.

Heb je de content van je webshop in orde? Lees dan in onze blog ‘Je webshop optimaliseren voor perfecte SEO’ om je webshop verder te optimaliseren.

Heb je vragen over content marketing of het opzetten van een webshop? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.