Kennisbank / Marketingtermen

Wat is een conversie

Conversie is een term die binnen online marketing vaak wordt gebruikt. Conversie is het aantal handelingen dat voltooid wordt op je website of in je webshop, bijvoorbeeld het afronden van een aankoop. Het grootste deel van de tijd gaat de transactie om een aankoop van een dienst of product, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan ook gaan om het afsluiten van bijvoorbeeld een verzekering of een abonnement.

Conversiepercentage

Conversie kunnen ook uitgedrukt worden in een percentage. Dit heet dan het conversiepercentage. Stel dat jouw webshop duizend bezoekers krijgt. Van deze duizend bezoekers besluiten tien mensen een product te kopen. Dan is de conversiepercentage dus één procent. Op deze manier kun je duidelijk bijhouden hoe jou webshop het doet en hoeveel procent van de bezoekers ook daadwerkelijk een product besluit te kopen.  

Conversies meten

Wat als een conversie wordt gezien, zul je van te voren zelf moeten instellen in Google Analytics, zodat de handelingen die uitgevoerd worden op je website ook daadwerkelijk gemeten worden.

Voorbeelden van conversies:

  • Aankoop in de webshop
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Bekijken van een video
  • Contactformulier insturen
  • Informatie opvragen
  • E-mail versturen
  • Bellen
  • Brochure download

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Bel ons op 0314 – 365464